top of page

Het Zwarte Woud

In september reden 2 vriendinnen Ina en Anja met één van onze campers richting het Zwarte Woud.... ze delen graag met ons hun leuk reisverhaal.

We vonden reisinspiratie in het boek "De mooiste Europese camper routes" en volgden route 70.

Die route start in baden Baden, Wij kozen op voorhand reeds een camping in Am Laach. Camping Mosel Eilanden. Zeer mooi gelegen.

De Dag nadien begaven we ons naar Morsdorf om naar de Geierlay brug te gaan. Een hangbrug van 362 meter lang en 100m boven het diepste punt van het dal. Gebouwd in 2015 naar een Neplalees model.

Dan richting Baden Baden.

Op weg naar Alspirbach maakten we veel uitstapjes. Deze in de buurt van Allerheiligen Falls.

De Ruïne van de Allerheiligen kerk.

Onze "Schwarzwald kliniek"

Die avond kwamen we terecht op camping Alpirsbach. Zeer vlot en vriendelijk onthaal en we mochten elk een biertje uitkiezen als welkomstgeschenk. Mooi gelegen camping met zeer gemoedelijke sfeer.

Vervolgs bezochten we in Gutach het openlucht museum Vogtbauerhof, vergelijkbaar met Bokrijk. Ouder heropgebouwde huizen en ambachten, heel toeristisch.

In Triberg stond alles in het teken van Koekoeksklokken en watervallen.

Nacht 4 kwamen we in Furtwangen terecht bij camping Zum Wilde Michel. Prachtig gelegen camping, rond een hotel dat nog gerenoveerd wordt. Heel joviale mensen ontvingen ons daar. Het leek alsof we in het wild aan het kamperen waren.

Koude mistige ochtend met een prachtige zonsopgang.

Nacht 4 en 5 logeerden we op Camping Hochschwarzwald in Muggenbrunn. Uitgebaat door een Nederlands koppel. alles keuring en netjes, vriendelijk onthaal.

de typische wegbedekking, die mee de dolce vita sfeer moet oproepen.

Een oud koophuis.

Op dag 4 bezochten we de stad Freiburg. daartoe parkeerden we ons op een park en ride om vervolgens met de tram richting centrum te gaan. De oude binnenstad wordt beschouwd als het Venetië van het Zwarte Woud. Er lopen overal greppeltjes waar mensen als pootjebadend zitten te aperitieven.

Op dag 5 reden we naar Feldberg. daar lieten we ons met een kabelbaan wat hoger brengen om vervolgens de Feldbergtrekking te doen. heel mooi.

Doordat de trekking wat langer duurde dan verwacht zijn we 's avonds terug gegaan naar dezelfde campings hebben we het einde van de route links laten liggen.

De laatste nacht op terugweg logeerden we in Beho in België, waar we in de Lupusbrouwerij heel lekker gingen eten.