top of page

Op verkenning in Normandië; loopgraven, bunkers, schieters, krijtrotsen en boeren.

Bijgewerkt op: 13 jun. 2022

De kinderen 4 dagen geen school? Wat een kans ... Woensdag 12u, school is gedaan de camper is ingeladen.. weg zijn wij.

Deze keer zijn we richting Normandië getrokken. We besloten te starten met de langste rit en dan zo langs de kust terug naar huis te komen. We hadden precies al door dat het Hemelvaart weekend druk zou zijn dus onderweg gebeld naar de boer of er plaats was. De eerste boer die we belden was al volzet gelukkig was er bij de tweede wel nog plek.

Onze 'boer' blijkt niet echt een boer maar een veld van de Chambres d'hotes aan de overkant waar ze ook streekproductjes verkopen. Maar voor ons zeker prima, er is veel plaats en het is er rustig meer hebben we niet nodig. Plekje gevonden op park4night

Lang genoeg stil gezeten, we zitten op 1 km van de zee... de fietsen op we gaan ze zoeken.

Voor de meisjes al ineens een eerste kennis making met bunkers en loopgraven.

We kijken hier uit op Omaha Beach.

Jo tevreden. :)

De volgende ochtend springen we terug op onze fiets. We zitten hier vlak bij het American Cemetary. Maar onderweg passeerden we dit Overlord museum en besluiten het eerst te bezoeken.

Dit blijkt ineens een schot in de roos, zowel Laurine als Chloé vinden het boeiend. Vliegtuigen, trucks, tankers... Een beetjes geschiedenis les voor Laurine er bij... zeker nu onvoorstelbaar dat oorlog voeren ook vandaag nog kan gebeuren.

We fietsen verder naar het American Cemetary. Dat ook wel een indruk achterlaat.

Dan zetten we onze fietstocht verder. We volgen een mountainbike pad door het bos richting de kust. Een beetje avontuurlijk, sommige stukken met de fiets aan de hand, des te leuker.

We komen uit aan Omaha Beach

We fietsen verder langs de kust. Het nieuwe fietspad is hier super, het is een deel van "la Vélo Maritime". Met de kinderen is het hier echt leuk en veilig fietsen.

We fietsen tot aan Pointe du Hoc. Daar zijn we alles behalve alleen, het is er aan te zien dat het een feestdag is. Toch is de verkenning door de bunkers op deze locatie de moeite.

We zitten hier vlak bij onze 'tweede boer' we fietsen er samen naar toe. Om de meisjes de rit te besparen fietst Jo alleen terug om de camper op te halen. Deze keer een echte koeien boer dus intussen gaan we al op verkenning bij de koetjes en de kalfjes.

Deze boer ook terug gevonden op Park4night onder het icoontje tractor, we worden er erg vriendelijk onthaald.

We hebben in het museum deze ochtend een lego ambulance en tanker gekocht, dat zorgt ineens voor ons avond entertainment.

Nadat de meisjes 's morgens mogen kijken hebben hoe de boer zijn koetjes melkt - amai zo tof!. zijn we terug vertrokken. En we zijn nog maar net weggereden van onze 'boer' en Chloé ziet langs de weg haar lego ambulance in het echt. ( de smile kan niet groter)

Onderweg stoppen we in het havenstadje Port en Bessin en het zonnetje is er vanaf nu ook bij! Ook hier is het druk maar toch wel leuk om eens rond te lopen.

En dan gaan we verder naar Batteries de Longues-sur-Mer.

De bunkers verspreid langs de kust sommige zelfs met "schieters", een rustige sfeer en ook hier een splinternieuw bezoekers centrum. Het is fijn om hier rond te wandelen.

We hadden nog even de intentie om Arrmomaches te bezoeken maar onze goesting is al snel om als we in de buurt komen en al het volk zien.. we rijden gewoon door.

Verder naar boer nr 3.. ook deze morgen opgebeld om een plaatsje te reserveren gezien het drukke weekend. Het is ook een koeien boer maar in tegenstelling tot gisteren kunnen de meisjes hier niet naar de koetjes gaan kijken en staan we er wat verder af. Doordat er zoveel campers zijn en ze met afgebakende plaatsen werken hebben we hier ietsjes meer 'camping' gevoel. Maar het zonnetje is er, de boerin is vriendelijk, de BBQ gaat aan en de meisjes zijn aan het spelen... helemaal goed!

De volgende dag rijden we eerst naar Batteries de Merville.

Terug met een nieuw bezoekerscentrum. Hier zijn de bunkers ingericht als museum; ook weer echt de moeite met het grote vliegtuig, de vele bunkers en in één van de bunkers is er een 'show' met video en geluid, een nabootsing van de aanval hier door de Engelsen.

We laten de camper hier op de parking staan, ik heb deze morgen een fietsroute uitgestippeld op Komoot die hier start. Echt super blij met onze route ( 16 km); eerst allemaal kleine baantjes tot aan Baie de Orne waarlangs een fietspad loopt dan komen we langs een natuurreservaat met vogeluitkijkpunt. Je zou er eventueel ook een wandeling door kunnen maken. Eens aangekomen aan de kust is er een super tof bike en skate parkours, Chloé kan er niet genoeg van krijgen... ze laat haar helemaal gaan op en neer rondjes rijden. We sluiten af met een ijsje en fietsen terug naar onze camper.

Boer nr 4 is een paarden boer/ manège.

Een aanrader, erg rustig, een mooi uitzicht en leuk om rond te lopen en de paardjes te bekijken. Achter de oude stallen staat een gigantische splinternieuwe manège.. plaats genoeg hier.

We zitten niet zo ver van Etretat. Om de drukte te vermijden parkeren we ons in een klein dorpje Bénouville. We rijden eerst met de fiets een 2 tal km verder langs het fietspad en zetten dan de fietsen aan de kant en wandelen dan langs de krijtrotsen richting Etretat.

Vlak bij Etretat is een een plaats waar je via trapjes de krijtrotsen naar beneden kan wandelen.

Ineens krijgt de wandeling een andere dimensie.. de kinderen vinden het super. Het plezier kan dan ook niet op als we eens beneden aangekomen een 'tunnel' ontdekken. we dachten eerst dat het gewoon een inkeping was in de rosten maar het loopt helemaal door de rotsen.

We komen niet echt uit op een verlaten strand.. het keien strand is hier verbonden met het strand van Etretat een beetje verder. Maar dat maakt de ervaring zeker niet minder spannend. We luisteren naar het zalige geluid van de golven op de keien. en klimmen dan langs de zelfde weg erug naar boven.

Al tikkertje spelend, lopend, wandelend zijn we op 1,2,3 terug bij de fietsen.

De weg naar huis is stilletjes op de achterbank. Wat hebben we genoten van ons weekendje en van elkaar.

Op avontuur gaan, zonder voorbereiding, ons laten verrassen,... dan kom je op de leukste plekjes en vind je zelfs een geheime tunnel!